اخبار دسته‌بندی نشده

تاثیر نمره تافل و GRE در کسب پذیرش از دانشگاه‌های خارجی

برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان، شما به عنوان متقاضی اپلای نیاز به مدرکی دارید تا نشان دهید توانایی برقراری ارتباط به زبان انگلیسی و فهم و درک کتاب‌های دانشگاهی را دارید. در این راستا بسیاری از دانشگاه‌ها از نمرات آزمون‌های بین المللی تافل و جی آر ای  برای ارزیابی و سنجش سطح زبان متقاضیان استفاده می‌کنند. اینکه شما به نمره کدام آزمون زبان برای اپلای نیاز دارید، بستگی زیادی به کشور مقصد، رشته تحصیلی و دانشگاه انتخابی شما دارد. اما با توجه به فراگیر بودن آزمون‌های تافل و جی آر ای، در این مقاله تفاوت‌های ساختاری این دو آزمون و همچنین اهمیت هر آزمون برای یک متقاضی اپلای بیان شده است.

تفاوت‌ بخش‌ها و ساختار در دو آزمون

یکی از تفاوت‌های میان این دو آزمون، تفاوت در بخش Writing دو آزمون تافل و جی آر ای است. در آزمون تافل، این بخش حاوی دو تکلیف (Task) است. تکلیف اول که Integratedd نام دارد، شامل یک متن و یک مکالمه کوتاه می‌باشد که به صورت شنیداری باید گوش کنید و اطلاعاتی را که از متن و مکالمه پخش شده به‌دست می‌آورید، با هم تلفیق کرده و در مدت ۲۰ دقیقه به سوالات مربوطه پاسخ دهید. تکلیف دوم Independent نام دارد، در این تکلیف، شما باید به دو سوال پاسخ دهید. برای اولین سوالی که از شما پرسیده می‌شود، ۳۰ دقیقه فرصت پاسخگویی دارید تا متنی در مورد آن بنویسید و در تکلیف دوم، شما می‌بایست پاسخ‌هایی برای قسمت Reading و لکچر ارائه نمائید. به طور کلی در بخش Writing آزمون تافل، هدف سنجش مهارت‌های نگارش، رعایت قواعد (گرامر)، املای صحیح (spelling) و ترکیب کردن و کنار هم قرار دادن کلمات و جملات است.

در آزمون GRE General، نام دو تکلیف Writing، Issue و Argument است. در تکلیف یا Issue اول، از شما خواسته می‌شود تا یک گزاره در یکی از حوزه‌های سیاست، آموزش یا فرهنگ را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید و موافقت یا مخالفت خود را، در قالب نوشته ابراز کنید. در تکلیف دوم یا Argument موضوعی در چند خط تشریح شده است و سپس نتیجه‌ای با توجه به آن موضوع اتخاذ می‌گردد. شما با تشریح و سنجیدن منطقی که پشت موضوع ارائه شده وجود دارد، باید قضاوت خود را اعم از موافق یا مخالف نسبت به آن موضوع، در قالب چند پاراگراف ابراز نماید.

به طور کلی نمرات دو آزمون تافل و GRE در بخش Writing قابل مقایسه نیستند، زیرا در آزمون تافل هدف، تسلط بر روی مهارت‌های اصول نوشتاری (Fundamental Writing) و انتقال مفاهیم است ولی در آزمون GREE ارائه تحلیل‌های منطقی در نوشتار اهمیت بالایی دارد. بدین ترتیب چنانچه شما برای ارائه نمره زبان خود به دانشگاهی هر دو نمره تافل و GRE را داشته باشید و آن را ارائه دهید، نمره Writingg آزمون تافل شما می‌تواند مکمل نمره نگارش تحلیلی آزمون GRE General قرار گیرد. زیرا بدین صورت دانشگاه می‌تواند تحلیل دقیق‌تری از وضعیت زبان شما داشته باشد.

کاربرد نمرات دو آزمون در روند پذیرش

برای پاسخ به این سوال که نمره تافل در شانس پذیرش ما تاثیر بیشتری دارد یا GRE باید کمی درباره هدف طراحان این آزمون بدانیم. در رابطه با هدف این دو آزمون می‌توان گفت که تافل برای سنجش توانایی متقاضیان در به کارگیری زبان انگلیسی در سطح کالج و دانشگاه‌های آمریکا طراحی شده است. ارائه نمره آزمون تافل یکی از قدم‌های اولیه و ضروری برای گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا است اما این قدم در بیشتر موارد شرط لازم برای پذیرش است ولی شرط کافی نیست. بنابراین در بسیاری موارد یکی دیگر از قدم‌های تکمیل کننده فرآیند پذیرش و اپلای، ارائه نمره آزمون GRE General است. داشتن نمره­ ی خوب این آزمون یکی از متغیرهایی است که به همراه نمره تافل و رزومه تحصیلی و علمی قوی می‌تواند نقش بسیار تعیین کننده­ای در موفقیت شما برای کسب موقعیت تحصیلی جدیدی که برای آن اپلایکرده­‌اید، داشته باشد. کمیته‌های پذیرش مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌ها با به کارگیری نمرات آزمون GRE، دانشجویان شایسته‌تر را انتخاب می‌نمایند.

سنجش مهارت‌های چهارگانه خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن به زبان انگلیسی معیار اصلی آزمون تافل را تشکیل می‌دهند، اما در بخش Writing آزمون GRE توانایی و استعداد فرد در تحلیل منطقی یک موضوع مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و این بخش از آزمون در تعیین نمره آن نقش مهمی دارد.

بنابراین همان‌طور که گفته شد نمرات این آزمون­ها در کنار مواردی همچون کیفیت مقالات، تعداد مقالات، ریز نمرات دوره­‌های تحصیلی قبلی، توصیه نامه‌هایی که از طرف استادهای خود ارائه داده اید و برخی دیگر از آیتم‌ها، معیار دقیقی را برای اعضای دپارتمان­ تحصیلات تکمیلی دانشگاه­ها برای انتخاب شایسته­ ترین فرد از میان متقاضیان اپلای ایجاد می­کند.

سخن پایانی

یکی از مسائلی که لازم است به آن توجه داشته باشید مسئله شرایط پذیرش افراد است. بسیاری از متقاضیان اپلای، در مورد تاثیر نمرات زبان یا حد قابل قبول برای آن، نمرات افراد نزدیک یا دوستان و آشنایان خود را ملاک و معیار شرایط دریافت پذیرش قرار می‌دهند، اما باید توجه کنید که شرایط پذیرش برای هر کسی می‌تواند نسبت به دیگری کاملا متفاوت باشد، زیرا شانس دریافت پذیرش بسیار وابسته به توانایی‌های فردی است. همچنین رویکرد دانشگاه‌ها نیز نسبت به هم کاملا متفاوت است. حتی ممکن است در یک دانشگاه، دانشکده‌های مختلف آن رویکرد متفاوتی در خصوص نحوه برخورد با نمرات این دو آزمون اتخاذ کنند. توصیه کلی به متقاضیان تحصیل این است که شرایط هر دانشگاه و استاد مورد نظر برای اپلای را به طور جداگانه در نظر گرفته و برای هر پرونده اپلای، استراتژی مشخص و مخصوص به آن پرونده را اتخاذ کنند.

منبع:http://WWW.PHDIRAN.IR

دیدگاهتان را بنویسید