اخبار دسته‌بندی نشده

شرايط ورود به سازمان نظام مهندسي

 شاید سازمان نظام مهندسی را بتوان بزرگترین نهاد غیر دولتی و NGO در كشور دانست. طبق آمارهای تقریبی ، سازمان نظام پزشكی حدود 200 هزار عضو دارد كه شامل پزشكان، داروسازان، دندانپزشكان و… می باشد. این در حالی است كه سازمان نظام مهندسی ساختمان به تنهایی چیزی حدود 50 هزار عضو در سراسر كشور دارد ؛ به گونه ای كه چندین سازمان نظام مهندسی متناسب با رشته های مختلف در كشور فعالیت می كند.

شاید اولین و مهمترین مسئله برای فارغ التحصیلان رشته هایی از قبیل عمران، معماری، شهرسازی و… عضویت در این سازمان و دریافت پروانه اشتغال به كار از سازمان نظام مهندسی استان ساكن در آن باشد . لذا در این گزارش سعی داریم با توجه به جمعیت 50 هزار نفری عضواین سازمان كه روز به روز نیز بر تعداد آنها افزوده می شود به مراحل اخذ پروانه اشتغال به كار و چگونگی تمدید و ارتقاء آن بپردازیم.

چه زمانی می توان در آزمون شركت كرد؟ همه فارغ التحصیلان این رشته ها بعد از گذشت 3 سال از مدرك كارشناسی یا 2 سال از مدرك كارشناسی ارشد و یا 1 سال از مدرك دكترای خود می توانند در آزمون نظام مهندسی شركت كنند و در صورت پذیرفته شدن در این آزمون كه عموما به صورت open book برگزار شده و در كلیه رشته ها حدنصاب قبولی 50 درصد كل نمره می باشد اشتغال به كار پایه 3 دریافت كنند. البته در رشته هایی مانند مهندسی عمران پروانه اشتغال به كار در سه بخش اجرا، محاسبات و نظارت وجود دارد كه برای هر كدام از آنها آزمونی جداگانه گرفته می شود و هر كدام از مهندسین با قبولی در هر یك از این آزمونها پروانه اشتغال به كار پایه 3 در آن بخش را دریافت می كنند.به گزارش تراز ، یكی از مزیت های داشتن این پروانه وجود یك شماره خاص در نظام مهندسی هر استان به هر شخص است كه تقریبا مشابه همان شماره نظام پزشكی می باشد و افراد دارای پروانه اشتغال می توانند برای تاسیس شركت، دفاتر مهندسی و… اقدام كنند و یا حتی امتیاز سهمیه خود را به شركت های قانونی شاغل در صنعت ساختمان واگذار كنند.

برای ارتقاء پایه چه باید كرد؟ در سازمان نظام مهندسی، پایین ترین درجه پروانه اشتغال به كار پایه 3 می باشد كه مهندسانی كه دارای این پروانه باشند طبق ماده 11 قانون نظام مهندسی پس از گذشت 4 سال می توانند از پایه 3 به 2 و پس از گذشت 5 سال دیگر از پایه 2 به 1 ارتقاء پیدا كنند . شایان ذكر است كه هیچ مهندسی با هر میزان تحصیلات و سابقه كار به هیچ عنوان نمی تواند از پایه 3 یكباره به پایه 1 ارتقا پیدا كند و گذشت زمان و كسب تجربه برای ارتقاء پایه امری الزامی است. طریقه ارتقای پایه در پروانه اشتغال به این صورت است كه افراد دارای پروانه اشتغال پایه 3 در یك سری كلاس ها و دوره ها شركت كرده و در یك آزمون داخلی امتحان می دهند كه به شرط قبولی در آن آزمون، حضور در كلاس ها و گذ‌شت زمان كافی می توانند ارتقاء پایه داشته باشند به نحوی كه اگركسی در سال 87 از دانشگاه در مقطع كارشناسی فارغ التحصیل شده باشد و به طور مرتب در حرفه مهندسی فعالیت داشته باشد به شرط قبولی در آزمون ها در سال 90 پایه 3، در سال 94 پایه 2 و در سال99 می تواند پروانه اشتغال به كار پایه یك را كسب كند. ضمن اینكه ارتقاء پایه ها در سازمان نظام مهندسی به میزان تحصیلات و مدرك تحصیلی ارتباطی ندارد بلكه یك فرد با مدرك كارشناسی می تواند دارای پایه یك باشد در حالی كه شخص دیگری با مدرك دكترا پروانه اشتغال به كار نداشته باشد یا دارای پروانه پایه 3 باشد.

منبع:http://www.taraznews.com

دیدگاهتان را بنویسید