بتون اليافي و كاربرد آن در سازه هاي بتوني

بتون اليافي و كاربرد آن در سازه هاي بتوني

بتون اليافي و كاربرد آن در سازه هاي بتوني

در طراحي يك پروژه بكارگيري مصالح مناسب، مقاوم و ارزان از مهمترين وظايف يك مهندس به حساب مي آيد . يكي از مهمترين و ارزان ترين مصالح موجود كه در دنيا كاربرد وسيعي دارد بتون است . مزايايي كه بتون از آن برخوردار است باعث شده كه مورد علاقه اكثر مهندسين، طراحان و كارفرمايان باشد . از عمده ترين مزاياي بتون، امكان بكارگيري آن در اغلب مناطق جغرافيايي، استفاده از مصالح طبيعي و ارزان، دارا بودن هزينه كم در مقايسه با حجم زياد عمليات، شكل پذيري آن با توجه به اشكال هندسي طرح، امكان مكانيزه كردن عمليات، عدم نياز به نگهداري پر هزينه سازه در طول عمر بهره برداري و . .. است. بكار گيري بتون غير مسلح بعلت تردي آن بغير از سازه هاي وزني عملا كاربرد چنداني ندارد .

 

بتون اليافي و كاربرد آن در سازه هاي بتوني

اين عيب عمده بتون در عمل با مسلح كردن آن بوسيله ميلگرد هاي فولادي يا آرماتور برطرف مي گردد . اما از آنجا كه آرماتور منحصرا بخش كوچكي از مقطع را تشكيل مي دهد تصور اينكه مقطع بتون يك مقطع ايزوتروپ و هموژن است چندان صحيح نخواهد بود. به منظور ايجاد شرايط ايزوتروپي و نيز كاهش ضعف شكنندگي و تردي جسم بتون تا حد ممكن در چند دهه اخير از رشته هاي نازك و نسبتا دراز كه در تمام حجم بتون بطور همگن و در هم پراكنده مي گردد استفاده مي شود . كاربرد اينگونه رشته ها يا الياف در بتون و بطور كلي در ملات هاي سيماني كه مورد استفاده است، مي تواند الياف شيشه اي، پلي اتيلني، فولادي، آزبست و يا نايلوني باشد كه اثر هر يك از انواع الياف بر خواص تكنولوژيكي بتون مبحث جداگانه و طولاني را به خود اختصاص مي دهد.

در مقاله حاضر منحصراً اثر الياف فولادي بر رفتار بتون هاي مسلح به اين نوع الياف مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. كاربرد الياف فولادي به منظور بهبود بخشيدن به خواص بتون، كاربرد وسيعي را در سازه هاي بتوني و بتون مسلح پيدا كرده است. دليل اين كاربرد گسترده مزاياي بيشمار فني و اقتصادي در استفاده از الياف فولادي در جسم بتون مي باشد . با توجه به اين مزاياي مهم در خواص بتون، توليد و كار برد الياف فولادي در كشورهاي صنعتي جهان از طيف وسيعي برخوردار شده است، بطوريكه در حال حاضر انواع الياف فولادي با مشخصات فني و كاربري هاي گوناگون بطور صنعتي توليد انبوه مي گردد.

 

نام مقاله : بتون اليافي و كاربرد آن در سازه هاي بتوني

نویسنده : عبداله كيواني

انتشار : 2003

تعداد صفحات : 15

زبان : فارسی

فرمت : pdf

 

مقاله فوق توسط مهندس شریعتی ارسال شده است. در ذیل می توانید مقاله بتون اليافي و كاربرد آن در سازه هاي بتوني به صورت کامل دانلود کنید .