فیلم آموزش کامل و کاربردی civil3D-پروفیل طولی و خط پروژه

 فیلم آموزش کامل و کاربردی civil3D-پروفیل طولی و خط پروژه

در فیلم آموزش کامل و کاربردی civil3D-پروفیل طولی و خط پروژه مراحل گام به گام ترسیم پروفیل طولی و خط پروژه بیان می شود. پروفیل و مسیرهای قائم برای نمایش پستی و بلندی زمین در طول یک امتداد مانند مسیر راه یا کانال بر روی نقشه، یک صفحه قائم فرضی بر امتداد مورد نظر عبور می دهند.اگر تصویر این برش را با مقیاس مشخصی بر روی صفحه کاغذ ترسیم کنید،این تصویر که حاوی پستی و بلندی های است که وضوح موجود زمین را نمایش می دهند، به پروفیل (profile) مرسوم می باشند.بعد از اینکه عمل میخکوبی انجام شد، نیمرخ طولی با توجه به مقیاس نقشه توپوگرافی از مسیر تهیه می شود. سپس اولین گام تهیه پروفیل طولی از مسیر روی زمین می باشد. برای ایجاد پروفیل طولی در نرم افزار Civil 3D بصورت زیر عمل کنید.از منوی Profile در ریبون گزینه Create Surface Profile را انتخاب کنید که در فیلم آموزش کامل و کاربردی civil3D-پروفیل طولی و خط پروژه بصورت کامل به تصویر کشیده شده است.

فیلم آموزش کامل و کاربردی civil3D-پروفیل طولی و خط پروژه

با انتخاب این گزینه پنجره محاوره ای Create Profile From Surface باز می شود .پس از باز شدن این پنجره از قسمت Alignment نام مسیری را که ترسیم کردید و سطحی که می خواهید از آن پروفیل طولی ترسیم نمائید ، را انتخاب کنید .

فیلم آموزش کامل و کاربردی civil3D-پروفیل طولی و خط پروژه

در قسمت Select Surface  سطح توپوگرافی ایجاد شده را انتخاب کنید تا داده های پروفیل طولی از روی آن نمونه برداری شود. در قسمت Station range اگر بخواهید پروفیل کیلومتراژ خاصی از مسیر را تهیه کنید ، می توانید کیلومتراژ ابتدا و انتهای محدوده مورد نظرتان را درقسمت To sample وارد کنید و اگر بخواهید در فاصله خاصی از محور مسیر پروفیل تهیه نمائید فاصله مورد نظر را با فعال کردن Sample Offsets وارد نمائید، سپس روی Add کلیک نمائید. بعد از Add نمودن سطح مورد نظر و مسیر همانطور که در شکل میبینید در قسمت Profile List اضافه می گردد.

در صورت داشتن سطح های مختلف می توان چندین پروفیل را از یک محور ترسیم نمود. برای حذف کردن Profile می توان از دکمه Remove استفاده کرد. پس از انجام این مراحل بر روی دکمه Ok کلیک کنید.برای نمایش پروفیل طولی گزینه Draw in profile view را انتخاب نمائید .

فیلم آموزش کامل و کاربردی civil3D-پروفیل طولی و خط پروژه

 

دیدگاهتان را بنویسید

3 دیدگاه

  • با سلام و تشکر از شما
    درخواست شما به تیم فنی ارجاع داده می شود ان شاا… در اولین فرصت پیگیری می شود.

  • تشکر از آموزش خوبتون ، چطوری میتونیم لیبلهای قوس های قائم و پروفیل طولی رو ایجاد کنیم و ویرایش کنیم از کدوم قسمت این کار انجام بدیم .ممنونم میشم سوالم رو جواب بدین.